راه های موفقیت در وبلاگنویسی یا سایت نویسی
وبلاگ سنگ تموم
عکس های فوتبالی-آموزش وبلاگنویسی-اینترنت و ...

راه های موفقیت در وبلاگنویسی یا سایت نویسی

شاید تا به حال به این سوال که چگونه باید مطلب بنویسیم تا بازدید وبلاگ یا سایتمان زیاد شود و یا به قول معروف سر به فلک بکشد فکر کرده باشید؛ این دقیقا چیزی است که در این مطلب به آن می پردازیم:

 حقیقت این است که نوشتن در دنیای مجازی مانند نوشتن کتاب و رمان و قصه و ... نیست، اولا کسی که در اینترنت دنبال مطلب می گردد در همان لحضه مطلب را نمی خواند و یک مرور کلی روی مطلب انجام می دهد تا ببیند آن وبلاگ یا سایت چند مرده حلاج است. تجربه و مطالعات نشان داده که بازدیدکنندگان اینترنتی و وب مطالب را به صورت "F" مانند می خوانند و این گونه در مورد کیفیت مطلب قضاوت می کنند، منظور این است که بازدیدکننده اینترنتی پاراگراف ها را می خواند، تازه همان پاراگراف ها را هم کامل نمی خواند بلکه فقط یک یا دو خط اول را میخواند و  بعد در مورد مطلب شما قضاوت می کند. پس شما که مدیر وبلاگ یا سایت هستید باید مطلب اولیه و پاراگراف ها را غنی کنید.

راست و پوست کنده مطلب بنویسید:

خواننده ها و بازدیدکننده های اینترنتی به علت کمبود وقت – سرعت پایین اینترنت و احتمال قطع شدن اتصال و ... در اینترنت فقط دنبال جواب سوال و مسئله ی مورد نظرشان می گردند پس سعی کنید به قول معروف راست و پوسکنده مطلب رو بگید و سعی نکنید که مطلب اصلی را با صد مطلب دیگه مخلوط کرده و بعد تحویل بازدیدکننده بدید. همیشه مقدمه خوبه اما زیادیش واقعا اعصاب را خراب می کنه.

نوع نوشتن رو رعایت کنید:

مطالبتون رو جوری بنویسید که بازدیدکننده از خواندن آن خسته نشه، مثلا این اشتباه است که شما مطلبتون رو با 10 رنگ بنویسید و یا اینکه تمام مطلب رو ضخیم (Bold) کنید و این هم اشتباه است که در نوشتن مطلب از وسط چین استفاده کنید چرا که وسط چین باعث سردرگمی می شود. همه ی این اشتباهی که گفتم، اگر انجام بشوند شدیدا روی بازدیدکننده تاثیر می گذارند، اول این که بازدیکننده را خسته می کند و از همه ی این ها گذشته باعث می شود تا بازدیدکننده از وبلاگ شما خارج شود؛ پس این نکات رو آویزه ی گوشتون کنید. در ضمن ترکیب رنگ وبلاگ؛ خیلی خیلی رو بازدیدکننده تاثیر داره، بطوری که نگاه بازدیدکننده و دیدگاه او را ممکمن است عوض کند.

برای چه کسایی می خواهید بنویسید؟:

برای خودتون این مسئله رو روشن کنید که دارید برای چه چه کسی و چه قشری می نویسید، مثلا بعضی ها پول هاشون اضافه کرده و وبلاگ و اینترنت رو کردند دفترچه خاطرات و برای خودشون می نویسند، و همچنین بعضی های دیگه وبلاگ یا سایتشون رو کردن آلبوم عکس و عکس های خودشون رو می ذارن توی اون؛ پس این نکته ی مهمی است که بدونید برای چه کسی می نویسید برای مثال شما باید بدانید که دارید برای کل جامعه و همه ی قشر ها می نویسید پس نباید در وبلاگ و یا سایتتون مطلبی قرار بدید که هیچ کس حتی معنی آن مطلب رو هم نفهمه. پس کمی غیر رسمی بنویسید و همه چیز را در پشت کلمات پنهان نکنید و یا بقول بعضی ها در لفاف کلمات و عبارات سخن نگویید.

موضوع را برای همه مشخص کنید:

سعی کنید به بازدیکننده ی خودتون بفهمونید که موضوع وبلاگ شما چیست؟، فرض کنید کسی اسم وبلاگ یا سایتشو میذاره رقابت؛ درحالی که موضوع وبلاگش جوک و اس ام اس است، خوب یکی نیست بگه چه ربطی داشت؛ پس سعی کنید موضوع رو مشخص کنید تا بازدیدکننده سردرگم نشه. که بهترین راه برای این کار بخش معرفی وبلاگ است.

موضوع اصلی را رها نکنید:

وقتی مطلب می نویسید سعی کنید اطراف موضوع اصلی بنویسید و از تو جاده خاکی رفتن پرهیز کنید، چرا که این کار باعث سردرگمی بازدیدکننده می شود.

از سیاست دوری کنید:

هیچ وقت اطراف سیاست پیداتون هم نشه و سعی نکنید با هر مطلب یک حرف سیاسی هم بزنید چرا که هم وبلاگ یا سایتتون را منحل می کنند و هم حساب خودتون رو می رسن و درضمن عواقب خیلی بدی هم به دنبال داره.

از تصویر در مطالبتون درست استفاده کنید:

در مطالب خود از تصویر استفاده کنید اما کم و در حد یکی یا دوتا و تازه سعی کنید حجم همون هم کم باشه تا هم مطلب هاتون نظم داشته باشه و هم اینکه همه حتی کسایی که ADSL  ندارن (مثل خودم) هم بتونن استفاده کنند.

مرور مطلب و چک کردن آن یادتون نره که خیلی خیلی مهمه:

سعی نکنید هر مطلب رو که می نویسید بدون بازخوانی مجدد و دوباره و مرور کردن آن راهی وبلاگ یا سایت خودتون کنید چرا که امکان داره در اون مطلب غلط املایی یا نگارشی باشه که این موضوع آبرو تون رو که می بره هیچ و تازه سوادتون رو هم زیر سوال می بره که بازهم هیچ؛ از همه مهم تر بازدیدکنندگان اعتمادشون از بین میره.

سعی کنید مطالب خود را کامل و جامع بنویسید: 

این را به یاد داشته باشید که با بی حوصلگی و مطلب ننوشتن وبلاگ شما به جایی نمی رسد و باید توجه داشته باشید که مطلب کامل و جامع اعتماد بازدیدکننده را جذب و مطلب ناقص اعتماد را سلب می کند. اگر مطلبی که می نویسید ناقص باشه مطمئن باشید بازدیدکننده دیدگاهش درباره ی مطالب شما به نوع مطالب ناقص و بی در و پیکر تغییر پیدا می کند.

موضوع خوبی برای وبلاگ خود انتخاب کنید:

توجه داشته باشید که موضوع وبلاگ شما باید مناسب با حرفه – ذوق و توان شما باشد در ضمن شما باید نکاتی را نیز رعایت کنید مثلا این که به این توجه داشته باشید که موضوع وبلاگ خود را جوری انتخاب کنید که بعدا بازدیدکننده داشته باشد و به عبارتی دیگر موضوعات پر طرفدار را انتخاب کنید، مثل جوک واس ام اس و عکس بازیگران و اینترنت و مطالب مذهبی و دانلود و ... که خیلی خیلی پرطرفدارند و از اون طرف آموزش ها و مطالب تخیلی و داستان و رمان و ... که خیلی خیلی کم بازدید هستند.

وبلاگ خودتون رو پر از اسکریپت نکنید:

 به این نکته توجه داشته باشید که بازدیدکننده برای مطالب شما می آید و نه برای اسکریپت های شما پس سعی نکنید وبلاگتون رو پر از اسکریپت کنید چرا که  سرعت اینترنت ایران خیلی خوب نیست و برای باز شدن وبلاگ شما مدت ها باید بازدیدکننده صبر کند؛ اگر شما بودید واقعا صبر می کردید؟ مطمئنا نه. شاید شما وبلاگ هایی را دیده باشید که از سر و کولشان اسکریپت می بارد؛ از بارش ستاره و برف و گل و بلبل گرفته تا پیامک و استخاره و فال هندی و تلویزیون آنلاین و ... ، من که جدا از این وبلاگ ها بدم میاد و البته سرعت اینترنتم هم آنقدر زیاد نیست که برای دیدن اسکریپت وقت داشته باشم. پس اعتدال را رعایت کنید.

محاوره ای و غیر رسمی بنویسید:

 سعی کنید مطالب وبلاگتون رو خیلی صمیمی و دوستانه و البته محاوره ای بنویسید ولی ادب را نیز رعایت نمایید، این کار باعث برقراری ارتباطی صمیمی و دوستانه بین بازدیدکننده و نویسنده می شود؛ شاید برای شما پیش آمده باشد که به وبلاگ یا سایتی سربزنید و بعد ببنید که آن وبلاگ یا سایت چنان رسمی نوشته که شما حتی معنی آن را متوجه نمی شوید ولی این رو هم اضافه کنم که باید سعی کنید مطالب خودتون رو نیمه رسمی بنویسید و بعد در مطلب محاوره ای نوشتن عیب است چرا که از مطالب در فضاهای مختلف استفاده میشود.

سعی کنید در یک صفحه حداقل 10 مطلب باشد:

شاید تا به حال وبلاگ هایی را دیده باشید که در هر صفحه 1 مطلب قرارمی دهند و بعد وبلاگشان 20 صفحه دارد این برای بازدیدکننده خیلی اعصاب خورد کن است (حداقل برای من که اینطوری است) که از این صفحه به آن صفحه کوچ کند. بازهم اشاره می کنم متاسفانه ایرانی ها سرعت خوبی برای اینترنت ندارند پس از انجام این کار که در هر صفحه 1 مطلب بذارید تا در کل 20 صفحه داشته باشید جدا خودداری فرمایید، البته اگر دوست دارید وبلاگتون بازدید داشته باشه.

به آدرس وبلاگ خودتون خیلی خیلی توجه کنید:

سعی کنید آدرس کوتاه و رند و ساده ای ارائه بدهید تا در ذهن همه به راحتی بماند و به عبارتی آن را بهتر و راحت تر حفظ نمایند. برای مثال سعی کنید در آدرس وبلاگ خود عدد به کار نبرید و همچنین از ( _ و – و . و .. ) هم استفاده نکنید.

پرو فایل خود را کامل کنید:

 پروفایل مدیر وبلاگ را که مخصوص خودتان می باشد را کامل کنید تا اگر کسی خواست شما را بشناسد و در ورد وبلاگ شما بهتر بداند راهی برایش موجود باشد.

بزرگ نمایی نکنید:

 در مطالب و در هیچ جای وبلاگ خود بزرگنمایی و به اصطلاح گنده برداری نکنید. چرا که بازدیدکنندگان مدیر و وبلاگنویس فروتن را دوست دارند و نه بزرگ نما.

از خودتون خیلی تعریف نکنید:

 شاید دیده باشید که بعضی ها در وبلاگ خود مدارک خود را می نویسند و مدام آن ها را تکرار می کنند و به رخ دیگران می کشند ولی کسی نیست که بگه خوب مدارک تو به درد من بازدیدکننده که نمی خورد پس برای که می نویسی؟

معرفی وبلاگ را کامل کنید:

 قسمت معرفی وبلاگ را کامل نمایید چون خیلی ها برای این که بدونن ارزش وبلاگ شما چقدره میرن سراغ معرفی وبلاگتون پس سعی کنید خیلی کامل و خوب و البته غیر رسمی بنویسید. یک چیزی رو هم بگم که این بخش روی بازدید وبلاگ شما تاثیر عجیب و غریبی داره چرا که ممکنه خیلی ها با خواندن این قسمت وبلاگ شما رو ببندن و هم ممکنه که با خواندن این قسمت مشتری مادام العمر شما بشن.

موضوع بندی کردن:

 سعی کنید مطالب خود را موضوع بندی کنید تا بازدیدکننده در بازدید خود از وبلاگ شما به مشکل بر نخوردو سردرگم نشود. واین رو به یاد داشته باشید که همه دنبال نظم و ترتیب هستند، حتی همون بی نظم ها هم خواستار نظم هستند. پس موضوع بندی یادتون نره.

قالب مناسبی برای وبلاگ یا سایتتون انتخاب کنید:

 سعی کنید قالب وبلاگتان خیلی ساده و البته خیلی شلوغ نباشد ولی به ساده نبودن بیشتر توجه کنید. و این رو بدونید که قالب در بازدید خیلی تاثیر دارد پس این موضوع نیز توجه کنید و همچنین به این توجه داشته باشید که قالبی که انتخاب می کنید باید دارای ترکیب رنگ مناسب باشد؛ برای مثال رنگ های تیره باعث خستگی زودرس می شود وبازدیدکننده را وادار می کند تا از وبلاگ شما خارج شود.

خیلی در وبلاگ خود لینک نگذارید:

 این یکی از مواردی است که ممکن است بازدید وبلاگ شما را به شدت کاهش دهد چرا که مثلا اگر موضوع وبلاگ شما زبان انگلیسی باشد که مشخصا در جامعه ی ایرانی خیلی بازدیدکننده ندارد (البته نسبت به موضوعاتی که در ادامه گفته می شود) و لینک شما مثلا عکس های بازیگران باشد و یا این که لینک شما فوتبال باشد  مشخصا بازدیدکننده اصلا به وبلاگ شما توجه نخواهد کرد؛ البته لینک خوبی هایی نیز دارد ولی به نظر من خوبی هایش کمتر از بدی هایش است.

هزینه تبلیغ را کم کنید:

سعی کنید که اگر هم می خواهید تبلیغ برای وبلاگ خود بزارید اول از کم شروع کنید مثلا ماهیانه 3000 و یا 2000 و یا حتی 1000 تومان. شاید وبلاگ هایی را دیده باشید که علی رغم این که روزی 10 بازدید بیشتر ندارند، بازهم نوشته اند " تبلیغات شما فقط و فقط ماهیانه 7000 تومان" یکی نیست بگه آقای محترم اول وبلاگتو درست کن بعد آمادگی خودتو برای درج آگاهی اعلام کن؛ آخه پول که علف خرس نیست و همین موضوع تک تک بازدید کننده های شما را از وبلاگتان دور می کند.

سعی کنید از وبلاگ خود نقشه ای ارائه دهید:

 منظورم این است که سعی کنید که برای وبلاگ خود قسمتی را تعبیه کنید تا بخش های مختلف آن را به بقیه معرفی کند. این را می توانید به صورت یک مطلب در اول وبلاگ خود داشته باشید البته حرفه ای ها می توانند برای خود منو درست کنند. این باعث جلوگیری از سردرگمی بازدیکننده می شود و البته نظم وترتیب نیز جزء چاشنی های کار است، که همانطور که قبلا گفتم، همه حتی بی نظم ها نظم را شدیدا دوست دارند.

به پسوند وبلاگ و یا سایت خود شدیدا توجه کنید:

 سعی کنید سرویس های وبلاگدهی را انتخاب کنید که پسوند آن ها .com      می باشد، علت آن را اگر بخواهم توضیح دهم باید بگم که اولا این پسوند همه جایی یا به عبارتی جهانی است ولی  .ir پسوندی ایرانی است، علت های دیگر هم وجود داره که نمی دونم.

کلمات کلیدی(key words) یادتون نره:

برای مطالب خودتون کلمات کلیدی تعریف کنید تا بازدید شما بالا بره و گوگل هوای شما را داشته باشه.

مناسبت ها را جدی بگیرید:

سعی کنید در وبلاگ یا سایت خود به مناسبت ها ( چه شمسی و چه قمری و چه میلادی ) هم اشاره کنید، برای مثال تبریک ماه مبارک رمضان – عید فطر بازگشایی مدارس در ایران کریسمس نوروز و ... همه مناسبت های مناسبی برای این کار هستند و به این توجه داشته باشید که اشاره به این مناسبت ها نشان دهنده ی این است که وبلاگ یا سایت شما بروز (Up to date) است و این چیزی است که هر بازدیدکننده ای دوست دارد.

 

نویسنده: سجاد رحمانی                                                    

کاری بود از وبلاگ " سنگ تموم " به آدرس

www.sangtamoom.loxblog.com

 

 


 

هر گونه گپی برداری و انتشار از این مطلب غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی دارد

 

 






تاريخ : جمعه 3 شهريور 1390برچسب:راه های موفقیت در وبلاگنویسی یا سایت نویسی,راه,راه های موفقیت,موفقیت,موفق,وبلاگنویسی,سایت نویسی,راه های موفقیت در وبلاگنویسی,راه های موفقیت در سایتنویسی,چه کنیم تا در وبلاگنویسی موفق باشیم,چه کنیم تا در وبلاگنویسی موفق باشیم؟,راه های موفقیت در وبلاگنویسی چیست؟,لیست کارهایی که برای موفقیت در وبلاگنویسی باید انجام بدهیم,راه های کاربردی,وبلاگ موفق,چه کنیم تا بازدید وبلاگ ما زیاد شود,راه های افزایش تعداد بازدید وبلاگ,راه های افزایش بازدید سایت,راه های افزایش تعداد بازدید وبلاگ یا سایت,کاربردی,مهم,اساسی,وبلاگنویسی موفق,موفق ترین,بازدید بالا,بازدید زیاد,سجاد رحمانی,سجاد,سجادرحمانی,وبلاگ سنگ تموم,سنگ تموم,تموم,سنگ تموم,وبلاگ سجاد,وبلاگ سجاد رحمانی,وبلاگ سجادرحمانی,
ارسال توسط سجاد رحمانی